اصول دم کردن چای ایرانی

Sunday، ۲۱ Dey ۱۳۹۹

اول از همه باید بدونیم چای ایرانی ، توی چه قوری بهتر دم میکشه یا توی چه ظروفی بیشتر میچسبه، این دو عامل باعث میشه تا چای بهترین و خالص ترین عصاره اش رو بهمون بده.

بهتره که برای نوشیدن چای اصیل گیلان از قوری، کتری یا حتی ظروف(فنجان) چینی استفاده کنیم. در صورت عدم دسترسی یا عدم انطباق این سبک قوری و کتری با سلیقه شما در مرحله بعد بهترین گزینه ظروف شیشه ای هستند.

ظروف آلومینیومی، مسی و برنجی توصیه نمیشه، اولا مزه، طعم و عطر چای رو عوض میکنه ثانیا به خاطر ایجاد واکنش شیمیایی برای سلامتی دلپذیر نیست.

برای پذیرایی بهتر از مهمانتون، آب سرد داخل کتری بریزید، حتما براتون اتفاق افتاده که روی سطح چای اثرات چربی ببینید، این لکه ها نشان از آن دارد که آب گرم یا جوشیده در کتری ریخته شده، استفاده از آب گرم برای زود جوش آمدن کتری نه تنها باعث بی کیفیت شدن مزه و طعم چای میشه بلکه بر روی شکل ظاهری چای هم تاثیرگذاره.

نکته سوم، قبل از اینکه چای در قوری بریزید، قوری را کمی زیر آب گرم بگیرید تا جداره و محفظه آن کمی گرم شود در این صورت چای بهتر و زودتر دم خواهد کشید.

برای اینکه چای سیاه به صورت دلچسبی عصاره اش رو به آب بده بهتره که آب داخل کتری کامل به نقطه جوش رسیده باشه اما برای چای سبز نباید آب کامل به نقطه جوش برسه و حرارتی حدود 11 درجه کافیست.

برای آنکه عصاره هر نوع چای به خوبی از آن خارج شود، زمان دم کشیدن هر نوع چای در قوری متفاوت است، مثل چای سرگل بهار گیلان بین 10 تا 15 دقیقه برای دم آوری و عصاره دهی کافیست، یا چای معروف به چای قهوه خانه ای گیلان(چای قلم پاییز با مقدار زیادی برگ های پیر و ساقه) زمانی بین 15 تا 20 دقیقه برای حداکثر عصاره دهی نیاز دارد.

ممکن است چای زیاد دم کنید و فقط یکی دو فنجان از چای تازه دم را نوش جان کنید، برای اینکه چای کهنه دم نشود و دوباره بتوانید طعم تازه آنرا استفاده کنید کافیست پس از دم کشیدن تفاله یا پوره چای را از قوری تخلیه کنید، با این روش مزه چای تازه دم را حفظ خواهید کرد.

با یک کلیک میتونید چای سرگل بهاره و چای قلم بهاره گیلان را از اینجا آنلاین خرید کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

تیاور، یار و یاور زمین .