مقایسه 6 برند برتر کره بادام زمینی ایرانی و خارجی

Sunday، ۲۵ Mehr ۱۴۰۰

در این مقاله قصد داریم به مقایسه 6 برند برتر کره بادام زمینی بپردازیم، این بررسی بدون جانب داری و صرفا جهت سهولت در انتخاب شما تهیه شده است، این مقایسه براساس ترکیبات، کیفیت بسته بندی، قیمت و وزن انجام شده است و برای این مهم از نگاه یک مصرف کننده به موضوع نگاه کردیم و البته تخصص خودمون رو هم چاشنی کردیم تا از نگاه یک مصرف کننده متخصص این محصولات رو باهم بررسی کنیم، بنابراین محصولات از نظر تازگی، رعایت نکات سلامت محور، کیفیت بادام زمینی استفاده شده و افزودنی های معمول در این محصول هم بررسی شده است.

1- معرفی کره بادام زمینی جیف Jif: کره بادام زمینی جیف Jif یک برند آمریکایی است که توسط شرکت The J.M Smucker ساخته شده و این برند را در سال 2001 از شرکت Procter & Gamble خریداری کرد، در سال 1995 شرکت Procter & Gamble کره بادام زمینی بیگ تاپ را از ویلیام تی یانگ خریداری کرد و برای رقابت با اسکیپی و پیتر پن نام تجاری آن را تغییر داد، شرکت P&G نام برند کره بادام زمینی خود را Jif گذاشت و از روغنهای غیر از روغن بادام زمینی برای فرآیند هیدروژناسیون خود استفاده کرد و ترکیب آن را با اضافه کردن شکر، شیرین کرد. برند جیف کره بادام زمینی ترد و کرمی را در سالهای 1958 به بازار عرضه کرد و در سال 1974 اکسترا کرانچی را به محصولاتش اضافه کرد و در سال 1991 یک نوع کره بادام زمینی با سدیم کم و شکر کمتر را به بازار معرفی کرد.

برند جیف Jif از سال 1981 در امریکا بعنوان یک نام تجاری معتبرو پیشرو در زمینه کره بادام زمینی به حساب می آید.

تمام انواع کره بادام زمینی جیف با تاسیساتی در شهر کنتاکی که بزرگترین تاسیسات تولید کره بادام زمینی در جهان است تولید می شود.

انواع کره بادام زمینی جیف Jif: این برند 10 نوع مختلف کره بادام زمینی را در جهان عرضه می کند؛ مثل، کرمی معمولی، کرانچی، امگا 3، کم چربی، کِرمی، کم سدیمِ عسلی و ترکیب این چند نوع با یکدیگر.

وزن بسته بندی: غالبا بسته بندی های جیف16 اونس( 454 گرمی) و 40 اونس (1 کیلو گرمی) است.

ظرف بسته بندی کره بادام زمینی جیف: در این محصول از ظرف و درب پت با پلمپ سیل دو لایه استفاده شده است که به دلیل شکل ظاهری معمولی، اغلب این بسته بندی در چرخه بازیافت و استفاده مجدد قرار نمیگیرد. و با توجه به حجم تولید این شرکت، پسماند باقی مانده از این محصول در طبیعت، خسارات غیرقابل جبرانی را به همراه خواهد داشت.

قیمت خرید کره بادام زمینی جیف Jif:

قیمت خرید این کره بادام زمینی در ایران: این محصول در بازار ایران اغلب در بسته بندی 454 گرمی موجود می باشد و قیمت آن از حدود 118000 تومان شروع می شود و با توجه به تنوعی که دارد تا 160.000 تومان می رود.

قیمت خرید در بازارهای جهانی: خرید کره بادام زمینی کرمی جیف در سایت والمارت و آمازون برای بسته بندی 1 کیلوگرمی با قیمت 168 هزار تومان عرضه میشود (با دلار 28 هزار تومان).

ترکیبات کره بادام زمینی جیف: بادام زمینی رُست شده، شکر و نمک، 2درصد روغن گیاهی هیدروژنه سویا و کلزا.

مهم: همانطور که مستحضر هستید این کره بادام زمینی خالص نیست و دارای نمک، شکر و مواد افزودنی مثل روغن هیدروژنه می باشد.

توضیحات تکمیلی:

تنوع کره بادام زمینی جیف در بازارهای جهانی چشم گیر است و قیمت آن رقابتی تعیین شده است اما داشتن نمک، شکر و مواد افزودنی به منظور حفظ شکل ظاهری و ماندگاری در غرفه های فروشگاه باعث کاهش کیفی آن از حیث سلامت شده است که طرفداران غذاهای سالم را نسبت به این برند محبوب جهانی دلزده کرده است.

2-معرفی کره بادام زمینی اسکیپی Skippy: از آنجایی که بادام زمینی بومی آمریکای جنوبی است، بدیهی است که بهترین برندهای کره بادام زمینی در جهان آمریکایی باشند، برند اسکیپی Skippy هم آمریکایی است و در ایالات متحده و چین تولید می شود. اسکیپی Skippy در حال حاضر توسط شرکت Hormel Foods تولید می شود و برند اسکیپی را از Unilever در سال 2013 خریداری کرده است، این کره بادام زمینی پر فروش ترین مارک کره بادام زمینی در چین است و بعد از برند Jif جیف در جهان رتبه دوم را دارد.

در خصوص نام تجاری اسکیپی Skippy دعاوی مختلفی در امریکا مطرح شده است، این برند ابتدا به نام خالق فیلم اسکیپی بوده است که در سال 1931 اسکار برنده شده است، اما چون خالق این برند در سال 1946 پناهنده شد، یک شرکت مواد غذایی این برند را به نام خود ثبت کرد، و شرکت جانشین آن "یونیلیور" مالک آن شد.

انواع کره بادام زمینی اسکیپی Skippy: این برند 14 نوع کره بادام زمینی دارد، میتوان گفت چون برند جیف پیشتاز بازار است و خلاقیت در تولید انواع کره بادام زمینی را در اختیار دارد، اسکیپی هم با الگوبرداری از او انواع کره بادام زمینی مثل، کرمی، کرانچی، کره بادام زمینی و عسل ارگانیک، کره بادام زمینی کم سدیم و کم چربی را در سبد محصولات خود قرار داده است. یک محصول جالب برای گیاهخواران دارد که ترکیب کره بادام زمینی با پروتئین های گیاهیست، که به نظر این ابتکار خود اسکیپی Skippy باشد، چون در سبد محصولات جیف وجود ندارد.

وزن بسته بندی: بسته بندی غالب اسکیپی در وزن 16 اونس (460 گرمی) به فروش می رسد، سالها قبل بسته بندی خانواده در وزن 2 کیلو موجود داشته است که فعلا در دسترس نیست.

قیمت خرید کره بادام زمینی اسکیپی Skippy:

قیمت خرید در ایران: قیمت خرید کره بادام زمینی اسکیپی در ایران برای محصول کرمی با وزن 462 گرم حدود 135000 تومان است در واقع از جیف گرانتر است.

قیمت خرید در بازارهای جهانی: قیمت این محصول در بازار جهانی سایت آمازون و والمارت برای نوع کرمی با وزن 1 کیلوگرمی با قیمت 168000 تومان عرضه می شود. جالب توجه است که در قیمت 1 کیلویی این دو محصول در بازارجهانی با یک قیمت عرضه می شوند اما در وزن کمتر این محصول در ایران گرانتر عرضه می شود که میتواند علت آن محبوبیت کمتر اسکیپی در ایران باشد.

ظرف بسته بندی کره بادام زمینی اسکیپی: در این محصول از ظرف و درب پت با پلمپ سیل دو لایه استفاده شده است که به دلیل شکل ظاهری معمولی، اغلب این بسته بندی در چرخه بازیافت و استفاده مجدد قرار نمیگیرد. و با توجه به حجم تولید این شرکت، پسماند باقی مانده از این محصول در طبیعت، خسارات غیرقابل جبرانی را به همراه خواهد داشت.

ترکیبات کره بادام زمینی اسکیپی Skippy: ترکیبات این کره هم دقیقا مشابه جیف است، بادام زمینی رُست شده، شکر، روغن گیاهی هیدروژنه (دانه پنبه، سویا و کلزا) این روغن برای حفظ شکل ظاهری کره بادام زمینی است و نمک.

مهم: همانطور که مستحضر هستید این کره بادام زمینی خالص نیست و دارای نمک، شکر و مواد افزودنی مثل روغن هیدروژنه می باشد.

توضیحات تکمیلی: تنوع محصول اسکیپی و رقابت او با جیف بسیار محسوس است و عملا این رقابت را در چین پیروز شده و در سایر بازارهای جهانی شکست خورده است، نزدیک بودن قیمت این دو کره در بازار جهانی بسیار جالب است و تنوع بیشتر اسکیپی در 4 محصول با رویکرد جذب گیاهخواران استراتژی جالبیست. اما داشتن نمک، شکر و مواد افزودنی به منظور حفظ شکل ظاهری و ماندگاری در غرفه های فروشگاه باعث کاهش کیفی آن از حیث سلامت شده است که طرفداران غذاهای سالم را نسبت به این برند محبوب جهانی دلزده کرده است.

3-معرفی کره بادام زمینی تیاور: این کسب و کار در آذر 99 با تلاش یک زوج ایرانی ساکن گیلان راه اندازی شد، کسب وکاری دوست دار محیط زیست که با رویکرد تجارت منصفانه متولد شد. تیاور با رسالت توسعه اشتغال روستایی و احیاء جنگلهای هیرکانی پا به عرصه وجود گذاشت و با هدف تولید محصولات محلی و احیاء جنگلهای هیرکانی از طریق درآمد حاصل از این چرخه قصد دارد یک الگو تجارت منصفانه در ایران را ایجاد نماید.

انواع کره بادام زمینی تیاور: کره بادام زمینی خالص تیاور به صورت کرمی ارائه می شود، مدتی محصول کره بادام زمینی و عسل طبیعی هم به محصولات این کسب و کار اضافه شد که با توجه به تحقیقات بازار و رویکر مشتریان برای استفاده از ترکیب عسل و کره بادام زمینی در هنگام مصرف، تولید این محصول فعلا متوقف شده است.

وزن بسته بندی: کره بادام زمینی تیاور در دو بسته بندی 350 گرمی و 500 گرمی در بازار عرضه می گردد.

قیمت خرید کره بادام زمینی تیاور: قیمت کره بادام زمینی خالص تیاور برای وزن 350 گری 84000 تومان و وزن 500 گرمی 99000 تومان می باشد.

ظرف بسته بندی کره بادام زمینی تیاور: در بسته بندی کره بادام زمینی تیاور، از ظرف پت قابل بازیافت با درب فلزی و پلمپ سیل دو لایه استفاده شده تا طراوت و تازگی کره بادام زمینی حفظ بشه و با تلاش برای طراحی مینیمال و زیبای بسته بندی، سعی شده است تا امکان استفاده مجدد برای مصرف کننده فراهم گردد حتی این موضوع در طراحی لیبل معرفی محصول از جنس PVC قابل شستشو هم رعایت شده است تا برآیند این ظرافت موجب نمایش ابعاد سبز این کسب و کار در ظروف بسته بندی باشد.

ترکیبات کره بادام زمینی تیاور: در این محصول فقط از بادام زمینی محلی رُست شده استفاده شده است و هیچ ترکیب دیگری در آن وجود ندارد، و این موضوع وجه تمایز کره بادام زمینی تیاور با سایر محصولات موجود در بازار است، بادام زمینی استفاده شده، بادام زمینی محلی آستانه اشرفیه است که بهترین بادام زمینی ایران است و مستقیم از کشاورزان آستانه تهیه می گردد و فاقد هرگونه نمک، شکر و مواد افزودنی ست.

توضیحات تکمیلی:

آنچه که کره بادام زمینی تیاور را از سایر محصولات موجود در بازار متمایز می کند:

اولین ویژگی، تازگی این محصول است، ما در تیاور ظرف یک هفته از زمان تولید کره بادام زمینی آن را ارسال میکنیم و این محصول با اعتبارسنجی ماهیانه تولید میشود و در ابتدای هر هفته براساس پیش بینی انجام شده تولید می شود و این مزیت منحصر به فرد کره بادام زمینی تیاور است که با هدف حفظ تازگی و حذف موارد نگهدارنده برنامه ریزی شده است.

با توجه به اینکه آستانه اشرفیه بورس فروش بادام زمینی کشور است و انواع متنوعی از بادام زمینی های ایرانی و خارجی در این شهر به فروش می رسد، تیاور با تامین بادام زمینی محلی از روستای سالستان حاصل زحمت اصغر آقا و کلثوم خانم، یک کره بادام زمینی منحصر به فرد تهیه شده از بادام زمینی تازه و محلی را تقدیم میکند که نمونه آن در بازارهای داخلی وجود ندارد و عملا امکان تامین بادام زمینی مشابه آن هم در بازارهای عمومی آستانه وجود ندارد، این مهم از حیث تجارت منصفانه و تامین محصول با کیفیت در زمره ی رسالت اصلی تیاور قرار دارد.

کره بادام زمینی تیاور خالص و فاقد هرگونه مواد نگهدارنده، نمک، شکر و روغن است، چرا که سلامتی شما بیش از هر چیز دیگری برای ما اهمیت دارد و پیشنهاد میکنیم برای لذت بخش تر شدن طعم کره بادام زمینی از عسل طبیعی و مربا استفاده کنید و اگر زمان مصرف شما بیش از یکماه است، پیشنهاد میکنیم آن را در یخچال نگهداری کنید.

کره بادام زمینی تیاور با رعایت تجارت منصفانه تولید می شود، در مسیر تولید آن هیچ ضرری به محیط زیست، انسان و موجودات دیگر وارد نمی شود و پس از فروش محصولات تیاور، بخشی از درآمد ما به کاشت نهال بومی در جنگلهای هیرکانی اختصاص می یابد و شما در احیاء جنگلهای هیرکانی سهیم هستید.

بسته بندی های کره بادام زمینی تیاور از ظرف پت قابل بازیافت با درب فلزی و پلمپ سیل دو لایه استفاده شده تا طراوت و تازگی کره بادام زمینی حفظ شود و شما پس از استفاده از این محصول می توانید بارها از ظرف آن به تناسب نیازتان استفاده کنید.

4-معرفی کره بادام زمینی پولادین:این برند متعلق به شرکت نیکا ارگانیک امید است اما متاسفانه علی رغم سرچ مفصل در گوگل، این شرکت فاقد سایت رسمی بود تا بتونم سابقه و داستان این برند رو براتون روایت کنیم. و اغلب محصولات این برند در دیجی کالا و سایر پلتفرم های فروش محصولات غذایی در دسترس است و کمتر در فروشگاه های فیزیکی رویت شده است.

انواع کره بادام زمینی پولادین: این محصول دارای سه نوع کره بادام زمینی است، کره بادام زمینی نچرال، کرانچی و کلاسیک در بازار موجود است.

وزن بسته بندی: این محصول در دو وزن 305 گرمی و 600 گرمی در بازار به فروش می رسد.

ظرف بسته بندی کره بادام زمینی پولادین: ظرف این محصول شیشه ای است و درب فلزی دارد و فاقد پلمپ سیل می باشد، ظاهر بسته بندی این محصول به نسبت سایر کره بادام زمینی های شرکتی دارای کیفیت و زیبایی بیشتری است اما شیشه ای بودن آن ریسک شکستن در ارسال را بالا میبرد و عملا امکان ارسال پستی آن وجود ندارد.

قیمت خرید کره بادام زمینی پولادین: قیمت کره بادام زمینی 305 گرمی آن 53000 تومان و 600 گرمی 99000 تومان می باشد.

ترکیبات کره بادام زمینی پولادین: در مدل کلاسیک: بادام زمینی (نوع آن درج نشده است) نمک، شکر و روغن گیاهی استفاده می شود. در مدل نچرال آن بر روی جدول غذایی نمک و شکر صفر درج شده است و عملا زمان مصرف این محصول باید حدود یکماه باشد اما اینکه نحوه مدیریت این محصول در شرکتهای پخش و فروشگاه های سراسر شرکت به چه صورتی است مشخص نیست چرا که باید رویکردی مشابه شیر و محصولات لبنی به ان داشت و پس از تاریخ مصرف کوتاه مدت آن باید به شرکت مرجوع شود اما مدل کلاسیک و کرانچی دارای نمک و شکر است.

توضیحات تکمیلی:

متاسفانه این برند ایرانی، عنوان نکرده است که از چه نوع بادام زمینی در محصول خود استفاده میکند. شایان ذکر است که کره بادام زمینی مادامیکه فاقد شکر و نمک و مواد نگهدارنده است برای استفاده بلند مدت باید در یخچال نگهداری شود در غیر اینصورت به شدت از کیفیت آن کاسته، رنگ آن تیره و غیر قابل استفاده می شود، اینکه این محصول در فروشگاه های سراسر کشور و پلتفرمهای آنلاین به چه صورتی نگهداری می شود مشخص نیست لذا پیشنهاد میکنیم در خرید مدل نچرال آن نهایت دقت را به خرج بدهید.

5-معرفی کره بادام زمینی دکتر بادام: برند دکتر بادام متعلق به شرکت سپنتا می باشد و تولید این محصول در سمنان انجام می شود، این شرکت در سال 94 تاسیس شده و انواع مختلفی از محصولات مرتبط با مغز دانه را تولید میکند.

انواع کره بادام زمینی دکتر بادام:این شرکت 4 مدل کره بادام زمینی دارد، کره بادام زمینی معمولی، کرانچی، بدون شکر و کره بادام زمینی با عسل. جالب توجه است جدول غذایی مدل بدون شکر آن قند را 1.45 گرم درج نموده است در حالیکه کره بادام زمینی خالص فاقد قند است.

وزن بسته بندی: این محصول در دو وزن 220 گرمی و 470 گرمی عرضه می شود.

ظرف بسته بندی کره بادام زمینی دکتر بادام: این محصول در ظرف پلاستیکی با چاپ سیل رنگی انجام شده که امکان مصرف مجدد را به مصرف کننده نمی دهد و به دلیل کوچک بودن ظرف اغلب این بسته بندی در چرخه بازیافت و استفاده مجدد قرار نمیگیرد. و با توجه به حجم تولید این شرکت، پسماند باقی مانده از این محصول در طبیعت، خسارات غیرقابل جبرانی را به همراه خواهد داشت.

قیمت خرید کره بادام زمینی دکتر بادام: قیمت کره بادام زمینی 220 گرمی دکتر بادام 39.500 تومان است و 470 گرمی آن 78000 تومان به فروش می رسد.

ترکیبات کره بادام زمینی دکتر بادام: بادام زمینی، شکر، نمک درج شده است و متاسفانه این شرکت هم نوع بادام زمینی استفاده شده در کره بادام زمینی خود را اعلام نکرده است. شایان ذکر است که بادام زمینی موجود در ایران انواع متنوعی دارد از بادام زمینی آستانه اشرفیه که بهترین نوع بادام است تا بادام زمینی پارس آباد دشت مغان و بادام زمینی های چینی که در زمره بی کیفیت ترین بادام های موجود در بازار ایران قرار دارد.

مهم: همنطور که مستحضر هستید این کره بادام زمینی خالص نیست و دارای نمک، شکر اما فاقد مواد نگهدارنده است.

توضیحات تکمیلی: به نظر میرسه دکتر بادام کوچکترین بسته بندی های موجود در بازار ایران و جهان را دارد، البته شاید ساشه های این شرکت برگرفته از نمونه های خارجی باشد اما به هر تقدیر به نظر می رسد رویکرد و استراتژی این شرکت در ارائه محصولات با حجم کم، فروش محصول به اقشار متنوع جامعه را دارد، لیکن نکته قابل تامل این است که اصلا جنبه محیط زیستی این محصول در طراحی آن در نظر گرفته نشده است و حجم زباله تولیدی محصولات این شرکت بسیار زیاد است مخصوصا در محصول های ساشه ای یک روزه.

6-معرفی کره بادام زمینی شیررضا:این شرکت از سال 1342 در فضای کارگاهی راه اندازی شده و در سال 1377 توسط پسر بزرگ این خاندان ملقب به شیررضا توسعه یافته است، تولید این محصول در شهر یزد انجام می شود و تجربه تولید انواع مختلف کره و ارده را در سابقه خود دارد.

انواع کره بادام زمینی شیررضا:این شرکت شش نوع کره بادام زمینی دارد، ساده، کرانچی، نمکی، و بدون نمک و شکر، عجیب است که در سایت دیجی کالا، مدل بدون شکر و نمک آن در جدول ارزش غذایی قند درج شده است به نظر می رسد این اشتباه دیجی کالا باشد.

وزن بسته بندی:بسته بندی های این شرکت 300 گرمی و 450 گرمی است، نکته قابل توجه این که بر روی بسته بندی آن وزن خالص 400 گرم درج شده و ناخالص 450 گرم است در صورتیکه عملا در سایتها تحت عنوان 450 گرمی به فروش می رسد.

ظرف بسته بندی کره بادام زمینی شیررضا:این شرکت برای بسته بندی محصولات خود از ظرف و درب پت استفاده می کند که هر محصول رنگ درب آن متفاوت است. اغلب این بسته بندی در چرخه بازیافت و استفاده مجدد قرار نمیگیرد. و با توجه به حجم تولید این شرکت، پسماند باقی مانده از این محصول در طبیعت، خسارات غیرقابل جبرانی را به همراه خواهد داشت.

قیمت خرید کره بادام زمینی شیررضا: این کره بادام زمینی در وزن 450 گرمی مدل بدون شکر و قند 61000 تومان است و در وزن 300 گرمی 44000 تومان عرضه می شود. شایان ذکر است که 450 گرم ناخالص است و وزن ظرف روی آن محاسبه شده است اما در پلتفرمها به صورت 450گرم خالص به فروش می رسد.

ترکیبات کره بادام زمینی شیررضا: بادام زمینی رست شده، نمک و شکر و روغن در این محصول استفاده شده و در مدل بدون شکر و نمک، قاعدتا نمک و شکر حذف شده اما همچنان دغدغه مدیریت فروش محصولات بدون نگهدارنده شرکتی در این محصول نیز وجود دارد، مشکلات مرجوعی و ....

توضیحات تکمیلی:در اغلب سایتهای فروش آنلاین مشتریان رنگ تیره این کره بادام زمینی رو موکدا اعلام نموده اند که از نظر تخصصی علت رنگ تیره کره بادام زمینی میتواند به دلیل استفاده بادام زمینی نا مرغوب و یا کهنه باشد و دلیل دیگر آن می تواند این باشد که محصول پس از تبدیل به کره بادام زمینی مدت طولانیست که فروش نرفته است، اساسا علت اضافه کردن مواد نگهدارنده، نمک و شکر در کره بادام زمینی حفظ شکل ظاهری آن است و شرکتهای ایرانی که قصد دارند تمام اقشار جامعه را به مشتری خود تبدیل کنند و در قالب تولید محصول شرکتی کره بادام زمینی بدون نمک و شکر تولید کنند با این مشکل روبرو هستند و نارضایتی جمعی بیشتری را به وجود می آورند.

در این مقاله جای صحبت از فروشگاه هایی که "کره بادام زمینی را در حضور مشتری" میگیرند خالیست:

موضوع حائز اهمیت در این فروشگاه ها، کیفیت بادام زمینی است که تبدیل به کره می شود. اگر در این فروشگاه ها شما بادام زمینی را خودتان به مغازه دار بدهید بسیار عالیست اما صرف اینکه بادام زمینی در حضور شما گرفته میشود نشان از کیفیت بالای آن نیست، درست است که مواد افزودنی، نمک و شکر ندارد اما شما هیچ اطلاعی از سابقه بادام زمینی که استفاده می شود ندارید، ایا این بادام زمینی تازه است، آیا محصول با کیفیتی است، ایا وارداتی ست آیا کهنه است و..... بنابراین در مواجهه با این فروشگاه ها باید منطقی بود و صرف کره گیری در حضور شما ملاک کیفیت نیست.

نتیجه گیری: با دقت در بررسی این محصولات محرز شد که عملا تولید صنعتی کره بادام زمینی بدون مواد نگهدارنده وجود ندارد چه این مواد نگهدارنده شکر و نمک باشد چه مواد صنعتی و شیمیایی، چرا که این امر مستلزم فروش محصول در مدت کمتر از یک هفته است، و نگهداری کره بادام زمینی بیش از یک هفته مستلزم نگهداری آن در یخچال است در غیر اینصورت کیفیت بادام زمینی به شدت افت می کند و عملا کره بادام زمینی صنعتی نمیتواند تازگی و طراوت کره بادام زمینی ای را داشته باشد که کسب و کارهای کوچک با اعتبارسنجی هفتگی تولید و به فروش می رسانند.

امیدواریم این مقاله به شما در خرید کره بادام زمینی و آشنایی با انواع کره بادام زمینی کمک کرده باشه.

تمام این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای تیاور جمع آوری شده است.

استفاده غیرقانونی از این مقاله در DMCA گزارش خواهد شد.

تیاور، یار و یاور زمین.

توسعه اشتغال روستایی و احیاء جنگلهای هیرکانی