مراحل تولید چای ایرانی

Saturday، ۱۱ Ordibehesht ۱۴۰۰

میدونید بزرگترین قطب تولید کننده چای در کشور کجاست؟ برخلاف تصور اکثریت مردم ایران، لاهیجان بزگترین تولید کننده چای در ایران نیست و املش با ۳۳ درصد تولید برگ سبز چای، بزرگترین تولید کننده چای در کشور است.

پس برای نمایش مراحل تولید چای در بهار رفتیم سراغ باغ های چای بزرگترین تولید کننده چای در کشور.

قسمت اول باغ های چای در بهار

برای لمس بهتر این سفر و مراحل تولید چای در بهار میخوایم انواع باغ های چای املش رو بهتون نشون بدیم، اول از همه میریم سراغ باغ چای و عطر نارنج، باغ چایی که در وسط اون درختهای پرتقال و نارنج کاشته شده و در فصل باردهی این درختان زیبا وسط باغ سبز به رنگ نارنجی در میان، تصورشم فوق العادست واقعا.

اگر وارد باغ چای شدید و دیدید پر از کفشدوزکه باید بدونید این کفشدوزک ۷ خال یه نشونه است از اینکه حال این باغ خوبه، چون این کفشدوزک های خوش خط و خال قاتل شته ها هستند و همیار کشاورزان زحمتکش در باغ های چای.

شاید باورتون نشه اما تمام انواع چای مثل چای سیاه، سفید، سبز، اولانگ و زرد، همگی از برگ سبز گیاه کاملیا سیننسیس بدست میاد. و تنها چیزی که متفاوته، روش فرآوری اونهاست که باعث این تغییرات در نام محصول و محصول نهایی میشه.

میدونید برخلاف تصور خیلی از دوستان در حوزه چای، و حتی برخلاف آنچه در برخی از کشاورزان چای هم مطرح است، منطقه و آب و هوای مناسب برای باغ چای، جاییه که هم مه و رطوبت خوبی داشته باشه و هم آفتاب خوبی، درست مثل ارتفاعات املش که توی این عکس میبیند. بنابراین در فصل بهار باران بیاد نه تنها برای برگ های سبز چای ضرر نداره بلکه باعث میشه سرعت و کیفیت برگ های جوان بیشتر بشه.

در اردیبهشت، دقیقا همین زمانی که ما برای نمایش مراحل تولید چای در بهار عازم املش شدیم، اکثر مناطق شروع به چین اول برگ های سبز چای کرده اند اما در برخی مناطق مثل رانکوه که در تصویر پایین می بینید هنوز وقت برداشت چای نرسیده و تازه وقت شخم زدنه خاکه.

این هم تصویر یک باغ چای جنگلی بسیار زیبا در دل جنگلهای هیرکانی با قدمتی بیش از 40 میلیون سال، بهار زیباست و باغ های چای در بهار زیباتر.

اغلب کشاورزان به صورت خانوادگی سر زمین های باغ چای در بهار مشغول کار بودند زوج های دوست داشتنی که شونه به شونه هم مشغول کشاورزی هستند.

پس از زحمت بسیار، حالا کشاورزها برگ های سبز رو با این حیوان زیبای دوست داشتنی میارن از باغ چای بیرون تا بار ماشین ها کنند.

شاید باورتون نشه در بهار برگ های چای با ماشین های آمریکایی مربوط به جنگ جهانی دوم حمل می شوند به کارخانه های چای :) کشاورزها برگ های سبز امروز رو آوردن کارخونه تحویل بدن برای انجام بقیه پروسه های تولید چای که بسیار هم مراحل سخت و تخصصی هست که اغلب اطلاعی از این مراحل فنی و پیچیده ندارند.

قسمت اول از نمایش مراحل تولید چای بهار به پایان رسید این بخش مربوط به "باغ چای" بود و در قسمت بعدی میخوایم مراحل تبدیل برگ سبز چای بهار به چای سیاه رو بهتون توضیح بدیم که حاصلش میشه چای تازه بهار، این مراحل بسیار مراحل سخت و جذابیه حتما بخش دوم رو ببینید.

برای خرید چای بهاره اینجا کلیک کنید.

شما میتونید بهترین و با کیفیت ترین چای بهار رو از تیاور بخرید؛ همونطور که دیدید ما به خوبی از فرآیندهای تولید چای اطلاع داریم پس میتونیم چایی که شایسته هر ایرانی هست رو تقدیم کنیم.

تذکر بسیار مهم:

استفاده از متن و تصاویر بدون ذکر و درج سایت و برند تیاور پیگرد قانونی در بر خواهد داشت.

چای بهاره گیلان

تیاور، یار و یاور زمین.