عسل اصل و زنبورستان عمو موسی

Sunday، ۱۳ Tir ۱۴۰۰

توی این مطلب میخوایم باهم بریم سراغ زنبورستان عمو موسی با سی سال قدمت در دل جنگلهای هیرکانی، جایی که عسل اصل تولید میشه و عسلهای تیاور از این زنبورستان تامین میشه.

شانس با ما یار بود، ورود ما به زنبورستان همزمان شد با پرواز بچه دهی یکی از کلنی های این زنبورستان. راجع به این اصطلاحات تو استوری های بعدی توضیح میدیم تا شما با آگاهی نسبت به خرید عسل اقدام کنید.

هر کندو شامل یه کلنی از زنبور عسله، کلنی زنبور عسل مادرسالاره و یک ملکه توش وجود داره. در شرایط عادی، کلنی شامل یه ملکه مادر و چند ده هزار زنبور کارگره (که دختران یا حتی خواهران ملکه هستن) و تعداد کمتری زنبور نر، زنبورهای نر به کلونی وابسته نیستن و بین کندوهای دیگه هم رفت و آمد میکنن. ولی زنبورهای کارگر فقط به کلونی خودشون رفت و آمد میکنن.

حالا ببینیم وظایف زنبورهای کلنی چیه؟

تمام وظایف و امور کندو به دوش زنبورهای کارگره. زنبورهای کارگر از ابتدای تولد تا زمان مرگ، تلاش زیادی برای بقای کلنی انجام می دن.

وظایفی که زنبورهای کارگر عهده دار میشن وابسته به سن اونهاست. همزمان با رشد زنبور و شکل گیری اندام های مختلف در بدنش، وظایف ویژه ای به او محول می شه.همچنین بعضی از وظایف به دلیل رشد زنبور و تمام شدن خاصیت قبلی، باطل میشه و نقش جدیدی براش تعیین میشه.

زنبور کارگر 1 تا 3 روزه

اولین وظیفه ای که بر عهده زنبور عسل نوزاد(بعد از گذروندن دوره لاروی و تبدیل شدن به زنبور کارگر) گذاشته می شه تمیزکردن ردیف های شان عسل است.

زنبور کارگر ۳ تا ۶ روزه

وظیفه زنبور کارگر 3 تا 6 روزه پرستاری از لاروها مسن تری است که باید با عسل و گرده تغذیه شوند و کار تمیزکاری رو به خواهران کوچکترش میسپره.

وظایف زنبور کارگر 6 تا 12 روزه

وظیفه زنبور 6 تا 12 روزه تولید ژل رویال و تغذیه ملکه و لاروهای ۱ تا ۳ روزه با ژل رویال است.

در واقع زنبور در 6 روز دوم زندگی خود، مسئولیت خطیر پرستاری را بر عهده گرفته و به همین علت به او زنبور پرستار نیز گفته می شود. او باید ژل رویال تولید کند، آن را در شان های مربوط به لارو ذخیره کند و تغذیه زنبور ملکه را به او برساند.

وظایف زنبور کارگر 13 تا 20 روزه

در این دوره یک هفته ای، زنبور کارگر وظایف مختلفی را بر عهده می گیرد.

موم مورد نیاز کندو و همچنین ساخت سلول های شان، باید توسط زنبوران کارگر جوان انجام گیرد. نظافت کندو و ضدعفونی کردن قسمت های مختلف نیز در همین دوران بر عهده زنبور کارگر خواهد بود. یکی دیگر از وظایف زنبور کارگر در سن 13 تا 20 روزگی، غلیظ کردن شهد گل هایی است که زنبوران دیگر با خود از طبیعت آورده اند.

همچنین اولین تجربه ها در مورد محیط خارجی کندو نیز در این دوران شکل می گیرد. نگهبانی از جمله وظایف زنبور کارگر در این سن است تا با محیط خارج از کندو نیز آشنا شود. در این دوران ممکن است اولین پروازهای شناسایی زنبور کارگر نیز اتفاق بیافتد تا محل استقرار کندو را شناسایی نماید. با این حال در پروازهای شناسایی خبری از جمع آوری شهد یا گرده گل نخواهد بود.

وظایف زنبور کارگر 21 روزه تا پایان زندگی

تا اینجا زنبور به بلوغ کامل رسیده و برای انجام وظایف اصلی خود آماده می شود. با توجه به اینکه در قبل از این زمان پروازهای شناسایی را انجام داده بوده، به راحتی می تواند برای جمع آوری مواد مورد نیاز کندو مثل آب، گرده و شهد گل پرواز کند و شهد رو به عسل تبدیل کنن.

زنبوران کارگر تا پایان عمر خود همین وظایف را بر عهده داشته و به صورت روزانه کارهای مربوطه را انجام می دهند.

وظایف ملکه در کندو

به طور کلی ملکه زنبور عسل دو وظیفه اصلی داره: تولید مثل و حفظ کلنی

وظیفه اولی که برای ملکه در نظر گرفته شده، تولید مثل است. در واقع ملکه تنها زنبور ماده با قابلیت تولید مثل در یک کلنی است. در نتیجه باید تمام تلاش خود را برای تولید مثل به کار گیرد. این تولید مثل می تواند منجر به به دنیا آمدن زنبورهای نر یا زنبورهای ماده شود.

زنبورها نر در واقع لاروهایی هستند که از تخم های غیربارور شده به دنیا می آیند. یک زنبور ملکه باکره می تواند بدون جفت گیری اقدام به تخم گذاری برای به دنیا آوردن زنبور نر کند. در مقابل تخم ها بارورشده منجر به تولید لاروهای ماده یا همان زنبوران کارگر می شوند که اهمیت فوق العاده زیادی برای کندو و کلنی زنبور عسل دارند.

وظیفه دوم ملکه: حفظ کلنی

زنبور ملکه نوعی ماده تولید می کند که به آن فرومون گفته می شود. این ماده رمز حفظ کلنی و جامعه زنبورهاست.

فرومون بویی از خود منشعب می کند که باعث می شود زنبورهای مختلف کندو و وجود ملکه را حس کنند. اگر زمانی ملکه از دنیا برود و فرومون تولید نشود، اعضا کلونی سریعا به تکاپو می افتند تا ملکه جدید را جایگزین کنند.

پرواز جفت گیری ملکه

هر زنبور ملکه در طول زندگی خود یکبار برای جفت گیری اقدام می کند. اسپرم های ذخیره شده در بدن زنبور ملکه، کفاف چندین سال تخم ریزی او را می دهد. در نتیجه نیاز به جفتگیری و پرواز جفت گیری مجدد نیست.

زنبور ملکه برای انجام پرواز جفت گیری معمولا از کندوی خود دور می شود. زنبوران نر با رایحه فرومون ملکه، به سمتش می روند.

وظایف زنبور نر

زنبور نر از تخم غیر بارور به وجود می آید . تنها وظیفه زنبور نر جفتگیری با ملکه در خارج از کندو می باشد.

نرها در اوایل عمر توسط کارگرها تغذیه می شوند و سپس خود از عسل تغذیه می کنند. زمانی که شهد در طبیعت کمیاب می شود چه در پاییز و چه در مواقع دیگر سال, کارگرها هم زنبورهای نر را تحمل نکرده و آنها را از کندو خارج می کنند و سپس آنها می میرند. این پدیده را در زنبورداری به اصطلاح نر کشی می گویند.

کلونی در صورتیکه ملکه جدیدی ایجاد نکنه با مرگ ملکه قبلی از بین میره، پس برای بازتولید باید ملکه جدید تولید بشه. برای اینکه ملکه جدیدی داشته باشیم که تخم ریزی نسل های بعدی رو انجام بده، کلونی تصمیم میگیره که یک یا چند ملکه جدید بسازه. برای این کار یک یا چند تخم زنبور کارگر رو انتخاب میکنن و با تغییر شرایط اونها، اونا رو به ملکه تبدیل میکنن. تا امروز مشخص شده که این عمل از طریق تغذیه لارو کارگر با ژل رویال انجام میشه.به اصلاح به جای اینکه به اون لارو غذای کارگری بدن بهش غذای شاهی میدن و اینجوری ملکه میسازن.

خوب تا اینجا کلونی یک ملکه داشت حالا تکلیف این دختر که شده ملکه جدید چیه؟

اینجا بخشی از کلونی با ملکه پیر از کندو خارج میشن. یعنی ملکه مادر با بخشی از دخترانش پرواز میکنن و از کندو خارج میشن. به این اتفاق میگن بچه دهی. در واقع با بچه دهی یک کلونی بالغ با ملکه مادر که تخم ریزه میرن و یه کلونی جدید تشکیل میدن. اول روی یه شاخه درخت میشینن تا جایی پیدا بشه و برن اونجا.

شما میتونید با خیال راحت عسل اصل رو از تیاور خرید کنید و مطمئن باشید که تیم تیاور برای اطمینان از تهیه عسل خالص و طبیعی به زنبورستان سَر می زنه.

برای خرید عسل طبیعی تیاور اینجا کلیک کنید.

برای خرید عسل طبیعی تیاور اینجا کلیک کنید.

برای خرید عسل طبیعی تیاور اینجا کلیک کنید.

برای خرید عسل طبیعی تیاور اینجا کلیک کنید.