داستان بادام زمینی آستانه اشرفیه

Sunday، ۱۶ Aazar ۱۳۹۹

اول از همه خوبه که بدونید بادام زمینی از خانواده حبوبات به حساب میاد مثل عدس و لوبیا و... با این حساب که بادام زمینی سرشار از پروتئین و چربی غیر اشباع(چربی خوب) و آنتی اکسیدانه.

چرا آستانه اشرفیه بهترین بادام زمینی کل کشور رو داره؟

آستانه اشرفیه در استان گیلان و در نزدیکی شهر زیبای لاهیجانه، آستانه به خاطر داشتن رودخانه پر برکت سفیدرود و آبرفت های حاصل از اون، خاک سبک و با کیفیتی داره و داشتن آب و هوای معتدل مدیترانه ای مزید بر علت شده تا کشتگاه چنین بادام خوشمزه ای بشه یعنی مرغوب‌ترین نوع بادام در کشور.

بادام زمینی آستانه از اواخر فروردین و در ریگزارهای مرطوب کاشته میشه و بسته به مرغوبیت زمین و نوع بذر، از هر بوته بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ گرم بادام به دست میاد و بعد از اون بادام زمینی دشت مغان از کیفیت خوبی برخورداره.این محصول که ریشه بوته‌ای یک ساله ست، از اوایل اردیبهشت تا نیمه خرداد در آستانه کشت میشه و در اواسط شهریور تا اواخر مهر برداشت میشه.مرغوبیت زمین و بذر دو عامل مهم در به دست اومدن بادام زمینی مرغوبه. زمین‌های آبرفتی و بذرهایی که در آفتاب خشک شده باشن بهترین نوع زمین و بذر محسوب میشه که باعث تولید بیشتر بادام زمینی شده و محصول مرغوبتری از این زمین‌ها به دست میاد.روش کاشت این محصول به صورت دیمی ست و حتما باید تا زمانی که زمین رطوبت داره کاشته بشه و در تمام طول مدت داشت، تنها به دوبار وجین علف هرز نیاز داره.بعد از اینکه بوته بادام گُل داد، گِل اطراف ریشه را بالا‌تر میاره و به اطراف ریشه می ماله تا وقتی بادام‌ها رشد میکنن، از خاک بیرون نزنه.وقتیکه روی برگ‌های بوته بادام زمینی لکه‌های سیاه رنگ ظاهر شد و برگ‌ها شروع به ریزش کردن، بهترین زمان برای برداشت بادام زمینیه.مغز بادام زمینی که ریشه بوته بادامه، در پوسته‌ای که به آن «پیله» میگن قرار گرفته. در زمان برداشت این محصول، مغز بادام زمینی کاملا به پیله چسبیده و به قدری ‌تره که اگر کمی آن را فشار بدید آب موجود در اون خارج میشه و به همین دلیل در مرحله اول فرآوری بادام، اول باید تری اون گرفته بشه که بتوان بادام را به دو صورت بدون پیله و پیله دار برشته کرد.

یه نکته خیلی خیلی مهمی که در مورد رنگ بادام زمینی باید بدونیم اینه که رنگِ بادام زمینی برمیگردِ به نحوه خشک کردن اون: بادام زمینی به دو روش سنتی و صنعتی خشک میشه که در روش اول بادام را در فضای باز و مقابل آفتاب میگذارن تا رطوبت اولیه از بین بره و در روش دوم این کار از طریق دستگاه‌های صنعتی انجام میشه. نوع مرغوب بادام زمینی که بهترین بذر برای کاشت هم هست، به روش سنتی خشک شده و هرچه بیشتر آفتاب خورده باشه، تیره‌تر و خوشمزه‌تر میشه اما نوع صنعتی آن رنگ روشن تری داره و از لحاظ ظاهر بهتر از نوع اوله اما نه تنها خوشمزگی نوع اول رو نداره بلکه بذرهای حاصل از این روش خشک کردن نیز بذرهای نامرغوب و عموماٌ ناباروری هستن.

بادام زمینی محلی تیاور مستقیم از کشاورزان گیلان تامین میشه، با توجه به اینکه آستانه اشرفیه بورس فروش بادام زمینی ایران است، انواع بادام زمینی ایرانی و چینی در این شهر به فروش می رسد، اما بادام زمینی محلی تیاور مستقیم از خانواده اصغر آقا و کلثوم خانم تهیه میشه، حاصل زحمت این بزرگواران می شود یک بادام زمینی محلی تازه و خوش طعم که کره بادام زمینی تیاور هم مستقیما از همین بادام زمینی تهیه می شود.

به دلیل کیفیت بالای این بادام زمینی، صرفا در چند ماه اول فصل یعنی شهریور امکان تهیه آن مستقیم از کشاورز وجود دارد و پس از آن در بازار امکان تامین چنین محصول درجه یکی میسر نیست.

همچنین از محصولات تبدیلی بادام زمینی می‌توان به کره بادام زمینی که در تیاور موجوده و سوخته اشاره کرد که بسته به نوع زمین بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بادام زمینی را کره بادام زمینی تشکیل میده و سوخته که نوعی شیرینی محلیه بخش دیگر آن است.