خواص بادام زمینی تازه

Wednesday، ۱۰ Shahrivar ۱۴۰۰

اغلب افرادی که با فواید بادام زمینی آشنا هستند از آن به عنوان یک آجیل در تمام طول روز برای تامین انرژی استفاده می کنند و این خواص رو به افراد دیابتی و ورزشکار بسیار توصیه میکنند اگر تا امروز با فواید این خوراکی فوق العاده خوشمزه و کامل آشنا نشده اید این مقاله در مدت زمان کمتر از 5 دقیقه شما رو با ابعاد مختلف بادام زمینی و خواص متنوع آن آشنا خواهد کرد.

بادام زمینی بسیار مغذی و سرشار از پروتئین و مواد معدنی هستند. که این خواص برای تقویت قلب انسان و بهبود سطح قند خون بسیار عالی هستند.

نقش بادام زمینی در مدیریت قندخون:

بادام زمینی و کره بادام زمینی یک غذای نسبتا کم کربوهیدرات است که حاوی مقادیر خوبی چربی و پروتئین و همچنین مقدار کافی فیبر است. این ویژگی به این معناست که کره بادام زمینی تاثیر قابل توجهی بر سطح گلوکز خون ندارد. به مفهوم دیگر بادام زمینی میتواند گزینه بسیار خوبی برای مبتلایان به دیابت باشد.انجمن دیابت امریکا توصیه می کند که افراد در رژیم غذایی خود چربی های اشباع نشده را جایگزین چربی های اشباع شده کنند، آنها بادام زمینی، کره بادام زمینی را به عنوان منابع خوبی برای دریافت چربی اشباع نشده پیشنهاد می کنند.

یک مطالعه مختصر در سال 2013 نشان داد که خوردن کره بادام زمینی برای صبحانه می تواند به زنان در ابتلا به چاقی و خطر ابتلاء به دیابت نوع 2 جهت کنترل سطح گلوکز خون کمک کند. براساس این نظرسنجی، زنانی که در صبحانه خود از آجیل (مثل کره بادام زمینی) استفاده می کنند سطح قند خون پایین تری داشته و گرسنگی کمتری را تجربه کرده اند به نسبت زنانی که در صبحانه خود غذایی را مصرف کرده بودند که مقدار مشابهی کربوهیدرات داشته اما فاقد آجیل بوده است.کره بادام زمینی منبع بسیار خوبی از منیزیم است که یک ماده مغذی ضروری برای افراد دیابتی به حساب می آید. دوره های مداوم افزایش قند خون ممکن است سطح منیزیم را بدن افراد کاهش دهد و نکته دقیقا همین جاست که کاهش منیزیم در بدن با ابتلاء افراد به انواع دیابت ارتباط دارد.

مصرف بادام زمینی پیش از ورزش:

بسیاری از بدنسازان و علاقه مندان به تناسب اندام به دلایل مختلف بادام زمینی را در رژیم غذایی خود قرار میدهند.

اگرچه میزان کالری براساس قد، میزان فعالیت، و میزان متابولیسم بدن متفاوت است، اما میزان کالری توصیه شده معمولی روزانه بین 1600 الی 2400 کالری در روز برای زنان و تا 3000 کالری برای مردان متغیر است با این حال مردان بالغ فعال باید حداکثر 3000 کالری در روز مصرف کنند، درحالیکه زنان فعال به 2400 کالری در روز نیاز دارند. بادام زمینی به دلیل کالری زیاد، راهی آسان برای افزایش میزان کالری و چربی اشباع نشده است.

بادام زمینی و دیگر آجیل ها نیز منبع پروتئین است که برای ساخت و ترمیم ماهیچه ها ضروری است. اگرچه بادام زمینی یک پروتئین کامل نیست – به این معنی که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن نیست- اما نیاز روزانه فرد به پروتئین را تامین میکند.

بادام زمینی و تاثیر آن در کاهش وزن:

مطالعات متعددی وجود دارد که نشان میدهد خوردن بادام زمینی و سایر آجیل ها میتواند به افراد در حفظ وزن یا حتی به کاهش وزن کمک کند. این ممکن است به این دلیل باشد که بادام زمینی به دلیل داشتن پروتئین، چربی و فیبر، درانسان احساس سیری ایجاد می کند.

یک مطالعه در سال 2018 نشان می دهد که خوردن آجیل از جمله بادام زمینی، خطر اضافه وزن یا چاقی مفرط را کاهش می دهد. این مطالعه داده های رژیم غذایی و شیوه زندگی بیش از 373.000 نفر از 10 کشور اروپایی را در طول 5 سال مقایسه کرده است. داده های جمع آوری شده از بیش از 51.000 زن نشان می دهد کسانی که دوبار در هفته آجیل یا بادام زمینی مصرف میکردند، نسبت به زنانی که آجیل کمتری مصرف می کردند، ثبات وزنی بیشتری را در طول 8 سال تجربه کردند.

افزایش سلامت قلب با بادام زمینی:

بادام زمینی حاوی مواد مغذی بسیار زیاد است که می تواند سلامت قلب را بهبود ببخشد، از جمله:

· اسیدهای چرب تک اشباع نشده MUFA

· اسیدهای چرب اشباع نشده PUFAs

· نیاسین

· منیزیم

· ویتامین E

نسبت چربی های اشباع شده به چربی های اشباع نشده در رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت قلب ایفاء می کند. بادام زمینی دارای نسبت مشابهی با روغن زیتون است که بعنوان یک گزینه سالم برای قلب نیز شناخته می شود. مصرف زیاد آجیل ممکن است باعث کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی یا علل دیگر شود. محققان بادام زمینی را به عنوان راهی مقرون به صرفه برای بهبود سلامت قلب برای برخی از افراد توصیه می کنند. همچنین تحقیقات انجمن دیابت امریکا (ADA)نشان میدهد که قراردادن 46 گرم بادام زمینی یا کره بادام زمینی در رژیم غذایی هر روز به مدت 6 ماه میتواند برای قلب بسیار مفید باشد، چربی خون را بهبود ببخشد و وزن را برای افراد دیابتی کنترل کند.

با این حال از آنجا که بادام زمینی کالری بالایی دارد، بسیار مهم است که فرد در صورت استعداد چاقی میزان مصرف آن را محدود کند. مصرف بیش از اندازه ای توصیه شده میزان چربی و سدیم را افزایش میدهد که برای قلب مفید نیست.

کاهش ابتلاء به بیماری های پستان با مصرف بادام زمینی:

خوردن بادام زمینی مخصوصا از سنین پایین و درکودکی، ممکن است خطر ابتلاء به بیماریهای خوش خیم پستان را کاهش دهد، که در واقع ابتلاء به بیماریهای خوش خیم پستان است که احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می دهد. یک مطالعه معتبر در مجله تحقیقات و درمان سرطان پستان منتشر شده است که اذعان میدارد، خوردن بادام زمینی و آجیل در هر سنی ممکن است منجر به کاهش ریسک ابتلاء به بیماری های خوش خیم پستان تا 30 سالگی شود. محققان داده های بیش از 9000 دختر دانش آموز در امریکا را مورد بررسی قرار داده اند. انواع حبوبات، مانند لوبیا، سویا همراه با چربی های گیاهی و دیگر آجیل ها نیز ممکن است از ابتلاء به بیماری های خوش خیم سرطان پستان جلوگیری کند.

حتی کسانی که سابقه خانوادگی سرطان پستان در آنها وجود داشته است، اگر بادام زمینی و غذاهای ذکر شده در مطلب بالا را مصرف می کردند به طور قابل توجهی کمتر در معرض خطر قرار داشتند.

بهترین بادام زمینی ایران، بادام زمینی آستانه اشرفیه

بادام زمینی آستانه از اواخر فروردین و در ریگزارهای مرطوب کاشته میشه و بسته به مرغوبیت زمین و نوع بذر، از هر بوته بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ گرم بادام به دست میاد و بعد از اون بادام زمینی دشت مغان از کیفیت خوبی برخورداره.این محصول که ریشه بوته‌ای یک ساله ست، از اوایل اردیبهشت تا نیمه خرداد در آستانه کشت میشه و در اواسط شهریور تا اواخر مهر برداشت میشه.مرغوبیت زمین و بذر دو عامل مهم در به دست اومدن بادام زمینی مرغوبه. زمین‌های آبرفتی و بذرهایی که در آفتاب خشک شده باشن بهترین نوع زمین و بذر محسوب میشه که باعث تولید بیشتر بادام زمینی شده و محصول مرغوبتری از این زمین‌ها به دست میاد.روش کاشت این محصول به صورت دیمی ست و حتما باید تا زمانی که زمین رطوبت داره کاشته بشه و در تمام طول مدت داشت، تنها به دوبار وجین علف هرز نیاز داره.بعد از اینکه بوته بادام گُل داد، گِل اطراف ریشه را بالا‌تر میاره و به اطراف ریشه می ماله تا وقتی بادام‌ها رشد میکنن، از خاک بیرون نزنه.وقتیکه روی برگ‌های بوته بادام زمینی لکه‌های سیاه رنگ ظاهر شد و برگ‌ها شروع به ریزش کردن، بهترین زمان برای برداشت بادام زمینیه.مغز بادام زمینی که ریشه بوته بادامه، در پوسته‌ای که به آن «پیله» میگن قرار گرفته. در زمان برداشت این محصول، مغز بادام زمینی کاملا به پیله چسبیده و به قدری ‌تره که اگر کمی آن را فشار بدید آب موجود در اون خارج میشه و به همین دلیل در مرحله اول فرآوری بادام، اول باید تری اون گرفته بشه که بتوان بادام را به دو صورت بدون پیله و پیله دار برشته کرد.

یه نکته خیلی خیلی مهمی که در مورد رنگ بادام زمینی باید بدونیم اینه که رنگِ بادام زمینی برمیگردِ به نحوه خشک کردن اون: بادام زمینی به دو روش سنتی و صنعتی خشک میشه که در روش اول بادام را در فضای باز و مقابل آفتاب میگذارن تا رطوبت اولیه از بین بره و در روش دوم این کار از طریق دستگاه‌های صنعتی انجام میشه. نوع مرغوب بادام زمینی که بهترین بذر برای کاشت هم هست، به روش سنتی خشک شده و هرچه بیشتر آفتاب خورده باشه، تیره‌تر و خوشمزه‌تر میشه اما نوع صنعتی آن رنگ روشن تری داره و از لحاظ ظاهر بهتر از نوع اوله اما نه تنها خوشمزگی نوع اول رو نداره بلکه بذرهای حاصل از این روش خشک کردن نیز بذرهای نامرغوب و عموماٌ ناباروری هستن.

اول از همه خوبه که بدونید بادام زمینی از خانواده حبوبات به حساب میاد مثل عدس و لوبیا و... با این حساب که بادام زمینی سرشار از پروتئین و چربی غیر اشباع(چربی خوب) و آنتی اکسیدانه.

چرا آستانه اشرفیه بهترین بادام زمینی کل کشور رو داره؟

آستانه اشرفیه در استان گیلان و در نزدیکی شهر زیبای لاهیجانه، آستانه به خاطر داشتن رودخانه پر برکت سفیدرود و آبرفت های حاصل از اون، خاک سبک و با کیفیتی داره و داشتن آب و هوای معتدل مدیترانه ای مزید بر علت شده تا کشتگاه چنین بادام خوشمزه ای بشه یعنی مرغوب‌ترین نوع بادام در کشور.

برای خرید بادام زمینی تازه برداشت شهریور 1400 کلیک کنید.

و همینطور برای خرید کره بادام زمینی تهیه شده از بادام زمینی تازه اینجا کلیک کنید.

تیاور، یار و یاور زمین