آیا استفاده از روغن زیتون برای سرخ کردن مناسبه؟

Saturday، ۴ Bahman ۱۳۹۹

برای جواب به این سوال اول باید با مفهوم نقطه دود روغن (smoke point) آشنا بشیم. نقطه دود درجه حرارتیه که از سطح روغن دود بلند میشه و بوی ناخوشایندی به مشام میرسه. در این درجه حرارت روغن شروع به تجزیه شدن به مواد سمی و سرطانزا میشه. پس سرخ کردن مواد غذایی باید در دمایی پایین تر از نقطه دود روغن انجام بشه.

درجه حرارت مطلوب سرخ کردن مواد غذایی 170 تا 190 درجه سانتی گراده، پس نقطه دود روغنی که مصرف میکنید باید بالاتر از 190 درجه سانتی گراد باشه.

حالا میتونیم به سوالمون جواب بدیم. نقطه دود روغن زیتون ۲۱۰ درجه سانتی گراده و چون بیشتر از دمای مطلوب سرخ کردنه میتونید بدون نگرانی ازش استفاده کنید . البته برای سرخ کردن بهتره که شعله گاز ملایم و کم باشد.بهترین حالت اینه که روغن زیتون را در ظرف سرد بریزید و بعد روی شعله کم بزارید تا کم کم داغ بشه و بعد شعله را برای سرخ کردن کمی زیاد کنید.

یه نکته دیگه این که هنگامی که از روغن زیتون برای سرخ کردن استفاده میشه، پس از گرم شدن روغن زیتون، ممکنه دود مختصری از سطح روغن زیتون بلند شه، این دود بدلیل سوختن سبزینه یا کلروفیل زیتونه که همون ماده ای است که باعث رنگ سبز زیتون میشه، ولی یک مدت که می گذره می بینید که این دود از بین میره، پس اونو با نقطه دود اشتباه نگیرید.

برای خرید روغن زیتون خالص طارم اینجا کلیک کنید.