مراحل تولید چای بهاره گیلان

Monday، ۱۳ Ordibehesht ۱۴۰۰

در قسمت اول از این مقاله به طور کامل به توصیف باغ های چای در بهار پرداختیم و با عکسهای کم نظیر از باغ های چای زیبای بهاره پروسه برداشت برگ سبز چای رو خدمتتون توضیح دادیم، در بخش دوم میخوایم بریم سراغ کارخونه چای، این بخش بسیار به تجربه و دانش نیاز داره.

در هر روز از بهار که کشاورزان در باغ های چای به برداشت برگهای سبز می پردازند، در همان روز برگ های خودشون رو به تفکیک تحویل کارخانه چای میدهند.

در بدو ورود چایشون وزن میشه و توسط کارشناس چای درجه بندی میشه.

چای بهاره توسط نقاله وارد کارخونه میشه و در بخشی به اسم تراف قرار میگیره.

توی این مرحله برگ تازه چای بهاره پلاسیده میشه، چون برگ تازه شکننده است و قابل رول شدن نیست، در تراف برگهای سبز چای بهاره بر‌ روی یک توری ریخته میشن و توسط باد گرم یا سرد توسط عمل ویدرینگ پلاسیده میشن.

سپس برگهای پلاسیده چای وارد دستگاه رولینگ میشه تا مالش بشن و به صورت رول یا لوله ای در بیاد. کسی که با این دستگاه کار میکنه مالش کار یا مالش دار میگن.

بعد برگهای سبز چای بهاره روی غلطک قرار میگیره و سه بار جدا میشه. که بهش قلم گیری هم گفته میشه، حالا وقت اکسیداسیون میرسه که به اصطلاح بهش تخمیر هم میگن. پس از اینکه سلولهای برگ بر اثر مالش، پاره و خرد شدن، آنزیم های چای در مجاورت اکسیژن هوا، اکسید میشن، در این مرحله چای برای سیاه شدن آماده میشه.

تشخیص اینکه برگ ها برای چه مدت زمانی تحت این شرایط قرار بگیرن، چقدر روی هم انبار بشن، چقدر زیرو رو بشن و ... بسیار کار سخت و نیازمند تجربه است.

از این مرحله به بعد عطر چای همه جا رو پر میکنه.

مرحله بعدی خشک کردن چای با حرارت که به وسیله دستگاه درایر یا خشک کن انجام میشه.این کار برای فیکس کردن و حفظ ماهیت چای انجام میشه.

حالا دو مرحله گریدینگ انجام میشه و چای درجه بندی میشه، آخرین مرحله سورتینگ نهایی چای ممتاز با باد توسط دستگاه winover هست. که چای در ۵ تا خونه سورت میشه. بهترین خروجی اون، خونه یک که بهش میگن چای ممتاز وزین. یعنی چایی که شامل یک برگ کامل رول شده است.

یک مرحله دیگه هم هست که بهش میگن مرحله لیزر. تو این مرحله color sorting میشه و چای بر اساس رنگ برگها دسته بندی میشه.

امیدواریم از مراحل تولید چای بهار گیلان لذت برده باشید و تا حدودی با سختی های تولید چای که در کمتر از 15 دقیقه دم آوری و صرف میشه آشنا شده باشید.

این همه زحمت انجام میشه تا شما چای بهاره طبیعی گیلان رو تازه تازه نوش جان کنید.

برای خرید چای بهار 1400 اینجا کلیک کنید.

برای خرید چای بهار 1400 اینجا کلیک کنید.

شما میتونید بهترین و با کیفیت ترین چای بهار 1400 رو از تیاور بخرید؛ همونطور که دیدید ما به خوبی از فرآیندهای تولید چای اطلاع داریم پس میتونیم چایی که شایسته هر ایرانی هست رو تقدیم کنیم.

تذکر بسیار مهم:

استفاده از متن و تصاویر بدون ذکر و درج سایت و برند تیاور پیگرد قانونی در بر خواهد داشت.

بهار 1400 گیلان

تیاور، یار و یاور زمین.