آتش سوزی در جنگلهای هیرکانی منطقه سیاهکل

Wednesday، ۱ Dey ۱۴۰۰

عکس از افشین میرزایی

متاسفانه همانطور که هرساله بخش هایی از جنگلهای هیرکانی در فصل پاییز به دلایل مختلف انسانی و طبیعی (همچون عدم خاموش کردن اتش در حاشیه جنگل یا شروع بادهای گرم پائیزی) دچار آتش سوزی میشه، امسال هم جنگل از این بخت بد مستثنی نبوده و دچار حریق شده است. جریانهای جنوبی و وزش باد گرم که از روز 27 آذر ماه در ارتفاعات و جلگه های گیلان شروع شده بود در روز 30 آذر به اوج خود رسید، به نحوی که سرعت آن در جلگه به 90 کیلومتر بر ساعت و در ارتفاعات به 130 کیلومتر بر ساعت رسید و طی 5 روز گذشته حدود 77 فقره آتش سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی استان گیلان را موجب شد.

تصویر فوق میانگین فراوانی رخداد آتش سوزی جنگلها را در سه دهه اخیر نمایش می دهد.(منبع: نیما فرید مجتهدی)

برآوردهای اولیه فعالین محیط زیستی استان گیلان وسعت 300 هکتاری از جنگلهای هیرکانی را درگیر آتش سوزی میداند که از رودبار تا رودسر را مشمول می شود. این درحالیست که مسئولین گیلان آتش سوزی را حدود 130 هکتار برآورد نموده اند.

با توجه به حجم گسترده آتش سوزی ها متاسفانه منطقه لیشک سیاهکل، منطقه ای که یکسال پیش در آنجا امید جوانه کرد و با حمایت شما بیش از 400 نهال بومی کاشته شد،دچار حریق شده است لیکن با وجود سرخس های پا عقابی و سرعت وزش باد آتش سوزی عمیق نبوده و به لایه زیرین خاک و تاج پوشش درختان نیز آسیب نرسانده است و تعداد کل درختان بزرگ سوخته در منطقه محدود است. و در حال حاضر امکان برآورد دقیق از میزان نهالهای آسیب دیده میسر نیست چرا که با توجه به سرد شدن دیر هنگام هوا و خواب دیر زمان درختان، این مهم تا زمان رویش بهاره و جوانه زنی مشخص نخواهد شد.

طی صحبتهای اولیه با موسسه سبزکاران بالان مقرر گردید در ماه های پیش رو که زمان برای کاشت نهال مساعد است تمام نهال ها جایگزین و واکاری خواهد شد و با توجه به اینکه یکسال گذشته در این منطقه تلاشهای گسترده ای برای فرهنگ سازی انجام شده، امید است روند احیاء مجدد این منطقه با سرعت بیشتری انجام شود و قطعا طبیعت و اکوسیستم هیرکانی که از عصریخبندان به جا مانده است توان احیاء را دارد. و خبر خوب آنکه الباقی بذرهای جمع آوری و کاشته شده در سال قبل و امسال به قوت خود باقیست و امکان تبدیل آنها به نهال های بالغ، جوانه ی رویش را در ما بارور میکند.

و نهایتا به منظور اقدامات اصلاحی جهت جلوگیری از اتفاقات مشابه، مقرر گردید هر ساله قبل از شروع پاییز برنامه ریزی های مدونی در خصوص جلوگیری از اتفاقات مشابه انجام گردد.

با این امید که جنگلهای هیرکانی همیشه سبز باشند و از گزند اتفاقات بد به دور، از نو بلند می شویم و برای سبزی سرزمینمان تلاش میکنیم.

از این که با صبر و شکیبایی همراه ما هستید تا از این بحران جانفرسا خارج بشیم ممنونیم.

سپاسگزاریم از موسسه سبزکاران بالان، خبرگزاری مرور، فارس و آقایان بهنام ملاپور، افشین میرزایی و نیما فرید مجتهدی.

چند تصویر از آتش سوزی منطقه لیشک سیاهکل در 30 آذر 1400

عکس از افشین میرزایی

عکس از افشین میرزایی

عکس از افشین میرزایی

منتظر اطلاعیه های بعدی که از طریق پیج و سایت تیاور منتشر می شود باشید.