بررسی 10 باور رایج در مورد عسل طبیعی

Monday، ۱۱ Amordaad ۱۴۰۰

توی این مطلب میخوایم ده باور رایج در خصوص عسل طبیعی رو بررسی کنیم و با آگاهی بخشی کمک کنیم انتخاب درستی در خرید عسل طبیعی داشته باشید.

1- همه زنبورها عسل تولید میکنند.

این باور غلط است، چرا که تقریبا 20000 گونه زنبور در جهان شناخته شده است. از این تعداد ، تنها 5 درصد عسل تولید می کنند که همگی از خانواده Apidae هستن.

2- عسل تنها ماده غذایی تولید شده توسط حشرات است که برای انسان قابل خوردن است.

این باور غلط است، مورچه های honeypot نوعی عسل طبیعی تولید و در شکم خود ذخیره میکنند که خوراکی است و بخشی از رژیم غذایی بومیان استرالیا بوده است.

3- عسل طبیعی هیچ وقت فاسد نمیشه.

این باور درست است، عسل طبیعی دارای قند بالا و رطوبت کمی است که باعث میشود جلوی رشد باکتری گرفته شود.عسل طبیعی اسیدی است و محیط اسیدی تا حدی جلوی رشد برخی باکتری ها را میگیرد و همچنین حاوی ماده ضد باکتری هیدروژن پراکسید است. این سه ویژگی باعث می شود اگر عسل طبیعی به درستی نگهداری شود تا مدت طولانی قابل خوردن باشد.

4- هر چقدر رنگ عسل طبیعی تیره تر باشد، مرغوب تر است.

این باور غلط است، عسل طبیعی در رنگ ها و طعم های متنوعی وجود دارد. رنگ ، طعم و حتی رایحه عسل طبیعی بسته به منبع شهد گل، منطقه جغرافیایی ، خاک و آب و هوا متفاوت خواهد بود. بنابراین، عسل از زرد روشن و تقریبا بی رنگ تا کهربایی تیره وجود دارد و تیره بودن رنگ عسل نشانه مرغوبیت آن نیست.

5- ایران جز ۵ کشور برتر تولید کننده عسل است.

این باور درست است، بر اساس اطلاعات سایت www.statista.com در سال 2019 ایران بعد از چین، ترکیه، کانادا و آرژانتین با تولید ۷۵۰۰۰ متریک تن عسل طبیعی، در جایگاه پنجم در جهان بوده است.

6- عسلی که رُس بسته یا به اصطلاح شکرک زده باشد غیر طبیعی است.

این باور غلط است، رُس بستن یا تبلور، فرآیند طبیعی حفظ عسل است. دلیل اصلی این پدیده ترکیب عسل است. به طور معمول ، عسل حاوی ۸۰ درصد قندهای طبیعی و حدود ۲۰ درصد آب است. به دلیل اشباع شدن، گلوکز ممکن است از آب جدا شده و کریستال تشکیل دهد. با این حال، خواص عسل بدون تغییر و به همان اندازه خوشمزه باقی می ماند.

7- عسل طبیعی به داشتن پوستی شاداب کمک میکنه.

این باور درست است، عسل طبیعی یکی از بهترین داروهای طبیعی و گیاهی پوست است. به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده ،برای پوست های چرب و مستعد آکنه بسیار مفید است. عسل همچنین یک مرطوب کننده طبیعی ست ، بنابراین به مرطوب نگه داشتن پوست بدون چرب کردن آن کمک می کند و به همین دلیل در بسیاری از ماسک ها و محصولات پوستی خانگی کاربرد دارد.

8- عسل طبیعی دارای گلوتن است.

این باور غلط است، عسل به طور طبیعی فاقد گلوتن است. عسل فاقد گندم، جو، چاودار یا جو دوسر و محصولات جانبی آنها است. و هیچ محصول حاوی گلوتن در تولید عسل طبیعی استفاده نمی شود.

9- عسلِ خوب، غلیظ است.

این باور غلط است، عسل خام همیشه غلیظ تر از عسل فرآوری شده نیست. عسل حرارت دیده آبکی می شود اما در نهایت وقتی سرد می شود به ویسکوزیته اولیه خود برمی گردد. بنابراین، ویسکوزیته راهی مطمئن برای قضاوت در مورد خام بودن عسل یا پاستوریزه بودن آن نیست.

ویسکوزیته عسل با توجه به منبع شهد متفاوت است. عسل بازتابی از مکان (آب و هوا ، رطوبت ، بارندگی ، خاک) و پوشش گیاهی است (ویسکوزیته شهد بسته به نوع گل متفاوت است). یکی دیگر از دلایل عسل آبکی، برداشتن زودهنگام عسل است. اگر عسل قبل از تبخیر آب کافی برداشت شود، میزان رطوبت آن زیاد خواهد بود. از این رو، عسل روان همیشه نشانه تقلب یا تولید زنبورهای تغذیه شده با شکر نیست ، بنابراین ویسکوزیته نباید به عنوان عامل تعیین کننده خلوص یا کیفیت عسل در نظر گرفته شود.

10- برای مصرف عسل نباید از قاشق فلزی استفاده کرد.

این باور غلط است، نیازی نیست از قاشق چوبی برای عسل استفاده کنید. این یک افسانه بازاریابی رایج است که قاشق فلزی عسل را خراب می کند. ولی مهم است که قاشق فلزی را در شیشه عسل نگذارید و بعد از هر بار استفاده از آن خارج کنید. زیرا عسل دارای PH اسیدی است و در صورت تماس طولانی با سطح فلزی واکنش می دهد.

برای خرید عسل طبیعی تیاور اینجا کلیک کنید.

برای خرید عسل طبیعی تیاور اینجا کلیک کنید.

برای خرید عسل طبیعی تیاور اینجا کلیک کنید.